gezondheidsdossier - geen haar op mn hoofd

(geen) haar op m’n hoofd

Ons haar definieert ons veel meer dan we beseffen. Zo verwijzen we vaak naar iemand als ‘dat blondje’, ‘die krullenkop’ of ‘die kale’. Het gezegde luidt niet voor niets ‘Als je haar maar goed zit’. Maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Angst voor kaalheid

Veel mensen zijn bang om kaal te worden. Wist je dat onder 70-jarigen zo’n 80% van de mannen en 30% van de vrouwen aan een vorm van kaalheid lijdt? In de meeste gevallen gaat het om een vorm van erfelijke kaalheid. Die begint vaak met een terugtrekkende haargrens of dunner wordend haar. Bij mannen is dat algemeen geaccepteerd, maar op kaalheid bij vrouwen rust nog altijd een taboe. En dan hebben we het nog niet gehad over plotselinge kaalheid door ziektes als alopecia,
een eetstoornis of behandeling van kanker.

Wist je dat…

  • …iemand mét haar wel zo’n 1200 haren per dag verliest?
  • …1 op de 50 Nederlanders te maken krijg met alopecia? Dit is een ziekte waarbij haren, wimpers en wenkbrauwen uitvallen. Oorzaak is vaak een stoornis in het afweersysteem!
  • …mensen gemiddeld 120.000 haren op hun hoofd hebben? Tel jij ze na?

5 tips voor gezond haar in de winter

  1. Draag een muts. Door de (vries)kou droogt je haar en hoofdhuid sneller uit.
  2. Stel die wasbeurt uit. En als je jouw haar wast, zet dan de kraan wat kouder. Zo voorkom je uitdroging
  3. Zorg voor goede hydratatie. Verwen je haardos eens met een masker of een voedende olie.
  4. Laat de föhn in de kast. Want hoe meer hitte, hoe meer vocht je haar verliest.
  5. Ga niet met nat haar naar buiten. Door de kou wordt haar broos of kan het zelfs afbreken.

Feit of fabel?

In één nacht grijs worden
Door stress kun je wel degelijk sneller grijs worden. Maar niet in één nacht. Dit gaat geleidelijk onder invloed van cortisol en noradrenaline. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat het pigment in de haarzakjes afneemt. Met grijze haren als
gevolg. Overigens kan stress ook zorgen voor haaruitval en vroegtijdige veroudering.

In de zomer groeit je haar sneller dan in de winter
Dit is een feit. In de zomer wordt je haar vaker en langer blootgesteld aan vitamine D uit zonlicht, die de celgroei van je haar stimuleert.

Hoe lang je haar wordt, is erfelijk bepaald
Helaas, maar waar! Hoe lang haarzakjes aan een haar werken, is genetisch bepaald. Waar de één een lange bos haar heeft, lukt het de ander niet om het tot over de schouders te laten groeien.

Gezondheidsdoosier - geen haar op mn hoofd - haarartikelen
Gezondheidsdossier - Annet den Boer diëtist
Annet den Boer – diëtist bij Omring

Omringer aan het woord

“Als diëtist in de ouderenzorg en geriatrie zie ik af en toe ouderen die kampen met haaruitval of dunner wordend haar. Hoewel het niet de oorzaak van haarproblemen is, speelt voeding zeker een rol.”

GEZONDE VOEDING
“Vitamine B8, oftewel Biotine, draagt bij aan het behoud van huid, haar en werking van het zenuwstelsel. Vitamine B8 vind je bijvoorbeeld in eieren, lever, melk, noten en pinda’s. Natuurlijk zijn er online en bij de drogist of apotheek een hoop dure voedingssupplementen te koop. Maar die zijn niet wetenschappelijk bewezen effectief. Met een gezond en gevarieerd
voedingspatroon krijg je voldoende voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Wij adviseren dan ook om te eten en drinken volgens de Schijf van Vijf.”

MOOI KAAL IS NIET LELIJK
“Binnen Omring werken we volgens de gedachte Positieve Gezondheid, van Machteld Huber. Van hieruit dragen we bij aan het vermogen van mensen om met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zoveel mogelijk in hun eigen kracht te staan.”

MIJN TIPS VOOR GEZOND HAAR IN DE WINTER
“Van mijzelf heb ik krullend haar. Dat heeft extra verzorging nodig omdat krullend haar van zichzelf droger en pluizerig is. Ik gebruik speciaal een shampoo en crèmespoeling voor krullend haar met verzorgende ingrediënten o.a. amandelavocado olie. Regelmatig gebruik ik in een haarmasker op basis van olijfolie. Op mijn handdoekdroge haar doe ik conditioner in de vorm van een wax verrijkt met kokosolie. Wat heerlijk ruikt en een mooi glanzend effect geeft! Ook drink ik dagelijks tussendoor water en neem iedere dag vers fruit en groente. Een handje ongezouten noten neem ik regelmatig ’s avonds. Haar zie ik als een sieraad en van belang is om het inwendig en uitwendig goed te verzorgen!”

Deel dit artikel

Vergelijkbare berichten

Samen de beste
zorg dichtbij