Vitamine D – dossier

Technisch gezien is vitamine D helemaal geen vitamine, maar een hormoon. En een belangrijke ook. Voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Voor eigenlijk het hele lichaam is het cruciaal dat er genoeg van wordt aangemaakt. Maar waarom, en waarom specifiek op latere leeftijd?

Vitamine D is een in vet oplosbaar hormoon en komt vooral voor in dierlijke producten. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfaat – twee mineralen die niet zelf door het lichaam worden aangemaakt – uit voeding door het lichaam worden opgenomen. We maken vitamine D zelf aan met behulp van ultraviolette straling, oftewel zonlicht. Het lichaam kan vitamine D opslaan in vetweefsel en organen, zoals de lever. Vitamine D zit ook in vette vis, zoals zalm en makreel

Waar heb je vitamine D voor nodig?

Voor de spieren, botten, het gebit en de afweer. Calcium en fosfaat zijn mineralen die hard nodig zijn voor de opbouw en het behoud van botten en spieren. Wist je bijvoorbeeld dat het lichaam uit ongeveer 1 kg calcium bestaat? Om die hoeveelheid te onderhouden, en het afweersysteem sterk te houden, is het van belang dat er voldoende vitamine D in het lichaam wordt opgenomen.   

Ouder worden + vitamine D

Er zijn risicogroepen die extra alert moeten zijn op de hoeveelheid inname van de vitamine. Waaronder ouderen, van wie de huid verjaart en in een andere mate functioneert dan op jonge(re) leeftijd. In combinatie met weinig zonlicht door bijvoorbeeld de tijd van het jaar (winter) of het feit dat we in Nederland minder zonuren hebben, kan dit leiden tot een vitamine D-tekort. En juist ouderen hebben veel baat bij vitamine D, omdat dit de spieren soepel houdt en gewrichtspijn kan voorkomen.  

Hoeveel vitamine D heb ik nodig?

Een inname van 10 tot 20 microgram vitamine D per dag is voldoende. Voor de beeldvorming: in een stukje haring van 100 gram zit al zo’n 17 microgram vitamine D. Nuttig met enige regelmaat de juiste vetten om de goede dosis vitamine D te behouden. En vergeet niet: ga naar buiten op het moment dat de zon schijnt! Uiteraard voorzien van de juiste bescherming.

Gevolgen van een vitamine D tekort

Een vitamine D-tekort kent verschillende symptomen:

  • Vermoeidheid, of een tekort aan energiemuien!
  • Bloedend tandvlees
  • Spierpijn en/of zwakte
  • Lusteloosheid en/of neerslachtigheid
  • Angstaanvallen

Bovenstaande symptomen hoeven niet direct het gevolg te zijn van een tekort, en kunnen ook met iets anders te maken hebben. Een tekort kan enkel en alleen worden aangetoond door bloedonderzoek.

Vermoed je een tekort aan vitamine D

Bij Omring helpen onze diëtisten je graag. Bel naar 088 – 206 82 06 en spreek met onze zorgconsulent.

Vitamine D

Deel dit artikel

Vergelijkbare berichten

Samen de beste
zorg dichtbij