De comfy mutsjes van Rosette la Vedette
15 jaar geleden kreeg Wendy Rosseel de diagnose borstkanker. Met haar 34 jaar zat ze in de bloei van haar leven en was ze niet van plan om zich over te geven aan het heersende taboe op haar ziekte. “Ik wilde me niet verstoppen. Ik wilde me goed voelen en er goed uitzien.” Dat dat zou resulteren in haar eigen onderneming, Rosette la Vedette, kon ze toen nog niet vermoeden.
Moeilijke fase
“Je haar verliezen door chemo is een moeilijke fase van het ziekteproces. Ik wist bij voorbaat al dat ik geen pruik wilde, dus zocht ik naar zachte mutsjes die ik kon dragen om mijn hoofd te beschermen. Maar alles wat ik kon vinden was in sobere kleuren: grijs, bruin, zwart. Ze leken gemaakt om jezelf te verstoppen. Alsof mijn kale hoofd en mijn ziekte er niet mochten zijn. Alsof ik mij ervoor moest schamen. Dat voelde niet goed voor mij. Ik hou van vrolijke, modieuze kleuren en wilde de mutsjes dragen als onderdeel van mijn outfit. Net als hoeden en petten vroeger standaard deel uitmaakten van het modebeeld.”
Ik kan het alleen maar bedenken omdat ik het zelf ervaren heb
Behoefte
“Mijn moeder is handig met de naaimachine en bood aan om wat mutsjes voor me te maken. Zelf heb ik geen achtergrond in textiel. En ook niet in ondernemen, trouwens. Maar met die mutsjes voelde ik me krachtig. Ik kreeg reacties uit mijn omgeving dat ik er goed uit zag. In het ziekenhuis vroegen lotgenoten mij waar ik die mutsjes vandaan had. Zo ontdekte ik dat er een behoefte lag, eentje die ik kon en wilde vervullen. Het bleek een schot in de roos.”
Zo ontstond Rosette la Vedette, een webwinkel die kleur wil brengen ‘in donkere dagen voor modebewuste dames en heren die hun haar verliezen door chemotherapie of alopecia’. Inmiddels telt het assortiment verschillende modellen, in tientallen kleuren en dessins. “Er is een duidelijke evolutie waar te nemen: waar vrouwen eerst kozen voor een pruik of haarstuk en en mutsjes erbij namen voor tijdens het slapen, zie ik nu dat steeds meer vrouwen vanaf dag 1 kiezen voor mutsjes. Het doet me echt goed als ik hoor dat ze complimentjes krijgen en zich bevestigd voelen in hun keuze.”
Zelfvertrouwen en comfort
“Het gaat mij dan ook niet zo zeer om het succes van de mutsjes, maar om wat het vrouwen en mannen geeft: een gevoel van zelfvertrouwen en comfort. Dat laatste is ook een belangrijke drijfveer voor mij. Juist doordat ik zelf alle ongemakken van chemotherapie heb ondervonden, weet ik precies waar mijn mutsjes aan moeten voldoen. Mijn mutsjes zijn daarom van zacht materiaal, veelal jersey dat fijn meegeeft. Je zult geen elastieke boorden, harde naden en stiksels of ingenaaide etiketjes vinden, zoals bij reguliere mutsen.
Ik zorg er ook voor dat mijn wikkelsjaals makkelijk te knopen zijn. Omdat ik zelf heb ervaren dat als je lymfeklieren net uit je oksel zijn verwijderd, het niet prettig is om je armen boven je hoofd te houden. En ik heb speciale zomersjaaltjes ontwikkeld die omkeerbaar zijn. Door de chemo hebben vrouwen sneller last van warmteopwellingen of opvliegers waardoor de binnenkant nat kan worden. Met een eenvoudige beweging keer je zo’n sjaaltje om, waardoor je hoofd weer droog aanvoelt en de natte kant aan de buitenlucht kan drogen. Een klein detail kan voor zoveel meer comfort zorgen. En dat kan ik alleen maar bedenken, omdat ik het zelf ervaren heb.”
Emotionele waarde
“Die ervaring maakt dat ik zo betrokken ben bij wat ik doe. In het begin dachten mensen dat mijn onderneming mijn manier was om mijn ziekte te verwerken en dat ik daarna iets anders zou gaan doen. Maar het is zoveel meer dan dat! Te mogen ondernemen met een product met zoveel emotionele waarde, betekent veel voor mij. De mutsjes staan ook voor controle. De ziekte overkomt je. Hoe je lijf op de chemo reageert en hoe het ziekteproces verloopt, heb je niet in de hand. Maar hoe je ermee omgaat en wat je op je hoofd draagt, beslis je zelf. Het is een vorm van empowerment, mijn motivatie om door te gaan.
“Mensen vragen me soms of het niet naar is om in mijn werk steeds maar weer met kanker geconfronteerd te worden. Vaak zijn dat mensen die zelf niet met de ziekte te maken hebben gekregen. Voor mij is het een deel van mijn leven. Vijf jaar geleden doken er weer tumoren op in mijn lijf. Gelukkig ben ik ook die weer te boven gekomen en ben ik nu alweer enkele jaren schoon. Maar het ligt altijd op de loer. Het maakt dat ik mijn klanten perfect aanvoel, ik weet immers wat ze doormaken. De slogan van Rosette la Vedette is ‘we’re here for you’. De buurvrouw die een arm om je heenslaat in moeilijke tijden, dat is wat ik voor mijn klanten wil zijn. Zelf voel ik dat ik al veel heb verwerkt. Mijn ziekteproces heeft me geleerd te kiezen voor dingen waar ik gelukkig van word. En om niets uit te stellen.”