De zorgconsulent is jouw gids in de zorg
De wereld van zorg en ondersteuning is complex. En als de tijd aanbreekt van extra zorg, omdat er veranderingen zijn in de gezondheid, of er uitdagingen ontstaan bij zelfstandig wonen, bij wie kun je dan met vragen terecht? De zorgconsulenten van Omring staan klaar: om jou, je partner of familielid te begeleiden en ondersteunen bij elke vraag die er is over welzijn, wonen en zorg.
Zeven vragen aan Sanne en Kirsten
Sanne Veen en Kirsten Appelman geven leiding aan van het team zorgconsulenten van Omring. Het team van gepassioneerde zorgconsulenten staat dagelijks klaar voor advies op maat. Maar waarin, waarmee en hoe zij en hun collega’s dit doen? In dit interview vertellen Sanne en Kirsten welke waardevolle rol ze vervullen.
Wie zijn jullie, hoe lang werken jullie bij Omring en wat houdt het werk in als manager zorgconsulent?
Sanne: “Ik werk ruim zeven jaar bij Omring en heb de functie zorgconsulent de afgelopen jaren verder mogen ontwikkelen. Als manager houd ik mij voornamelijk bezig met de doorontwikkeling van de afdeling, capaciteitsmanagement op onze producten, diensten en zorg én het coachen van de zorgconsulenten.”
Kirsten: “Twee jaar geleden ben ik gestart als zorgconsulent en recent doorgegroeid naar manager. Naast de punten die Sanne benoemt, houden we ons bezig met alle ontwikkelingen binnen het zorglandschap. Wij spelen hierop in en maken het aanbod voor de klant persoonlijk en bovendien toekomstbestendig.”
Wanneer kan een cliënt, maar ook een mantelzorger hulp inschakelen van een zorgconsulent?
Sanne: “De zorgconsulent is er voor alle inwoners in ons werkgebied. Wij voorzien de inwoners van informatie, advies en ondersteuning op maat. Of het nu gaat om een simpele vraag of een complexe zorgbehoefte, de zorgconsulent is er om te helpen.”
Kirsten vult aan: “We bieden ondersteuning en advies, zelfs op afstand. Telefonisch, videobellen of via de mail is allemaal mogelijk. Maar we bezoeken ook mensen thuis. Dat is iets wat niet iedereen weet.”
Zie ons als een brug tussen de cliënt, de familie en alle beschikbare zorgopties
Wat zijn veelvoorkomende vragen die een zorgconsulent krijgt?
Kirsten: “We krijgen regelmatig de vraag van de cliënt, partner of familielid wat er mogelijk is om langer thuis te kunnen wonen. Welke voorzieningen zijn er dan? Een andere veel gestelde vraag is wat de mogelijkheden zijn als het thuis écht niet meer gaat.”
En als het dan thuis echt niet meer gaat?
Kirsten: “Dan gaan we met elkaar kijken naar de mogelijkheden voor passende ondersteuning en zorg.”
Sanne: “We kijken naar het beschikbare aanbod en proberen de zorg zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de cliënt. Dit kan variëren van het aanvragen van een indicatie tot het regelen van tijdelijke zorg om de overgang naar een woonzorglocatie makkelijker te maken.”
Hoe voorkom je dat een cliënt en de mantelzorger verdwalen in het zorglandschap?
Kirsten: “De zorgconsulent adviseert en ondersteunt de cliënt en naasten stap voor stap en blijft de wensen, behoeften en gemaakte afspraken monitoren.”
Sanne vult aan: “De zorgconsulent is zichtbaar in de wijk en kan snel schakelen met organisaties binnen het sociaal domein. Het gevolg? In staat zijn om een cliënt en z’n naaste te helpen bij het vinden van de juiste weg binnen de zorgwereld.”
Hoe kunnen jullie van betekenis zijn voor mantelzorgers?
Sanne: “We bieden verschillende diensten aan om mantelzorgers te ondersteunen, zoals logeerzorg en deeltijdverblijf. Daarnaast bieden we een luisterend oor en denken we mee over passende oplossingen voor de hulpvraag en de ondersteuningsbehoefte van de mantelzorger.”
Hoe maken jullie het verschil voor cliënten en hun naasten?
Sanne: “Als zorgconsulenten maken we echt het verschil door een persoonlijke benadering te bieden die is afgestemd op de specifieke behoeften van elke cliënt en z’n naasten. Zie ons als een brug tussen de cliënt, de familie en alle beschikbare zorgopties. Wij begeleiden hen door het hele proces om vervolgens de best mogelijke zorg en ondersteuning te vinden, ongeacht de indicatie.”
Behoefte aan advies en ondersteuning?
Vraag onze zorgconsulenten. Neem contact op via zorgconsulent@ omring.nl of bel 088 – 206 82 06.